1. Diese Seite verwendet Cookies. Wenn du dich weiterhin auf dieser Seite aufhältst, akzeptierst du unseren Einsatz von Cookies. Weitere Informationen

Pimax 8Kx

Dieses Thema im Forum "Pimax" wurde erstellt von komisch, 30. Januar 2020.

  1. Bin etwas verwirrt das der Sweetsopt als so klein beschrieben wird, hatte gerade nochmal einen erfahrungsbericht auf Pimax gelesen...

    fand den bei der 8K+ und der 5K+ eigendlich recht groß....haben die was an der Linse geändert?...
     
  2. Nein, sind die alten Linsen.

    vermutlich definieren die Leute den Begriff Sweetspot unterschiedlich.

    Ich finde ihn auch recht groß, nur der optimale Punkt , wo der Schärfebereich wirklich über die größte Fläche zu erreichen ist, der ist recht definiert und klein.

    Daher ist die richtige Höhe und ganz wichtig, der richtige Winkel des HMDs zu treffen.
    Ausgeprägte Wangen können da schon mal im Weg sein, und man muss irgendwo minimal Aufpolstern. Ein Quadratzentimeter Tempo kann da schon mal Wunder bewirken.
    Dann drückt auch nix mehr auf der Nase. :)
     
  3. Und selbst wenn... für uns als erfahrene VR'ler ist ein etwas kleiner Sweetspot doch kein Problem mehr. Man muss das nur einmal richtig sauber pro Auge einstellen (großer Vorteil wenn man seine Augen getrennt öffnen/schließen kann), entsprechend zurecht rücken, Markierung an IPD Slider und fertig. Selbst bei der O+ mit ihrem wirklich kleinen Sweetspot hab ich so ein komplett klares FOV.
     
    dstar gefällt das.
  4. Braucht die Pimax nichtmal da sie den aktuellen Wert digital im Bildschirm anzeigt.

    Allerdings sollte man den Wert nicht für das normalen IPD Maß in der Pimax nutzen, sondern den für Nahsicht.
    (50-80cm) der liegt grob bei ca.3-5mm unter dem normalen IPD,

    Also zum Optker messen, oder mit dem Kreuzgitter Mod im Startscreen austesten und mechanisch justieren.
    Die 3d Tiefe kann man dann digital wieder auf den Standard IPD anheben, damit die natürliche Sicht stimmt.

    Edit, der Weg ist bei der 8kPlus und der X sowieso fast ein Muss, wenn man das Gefühl hat, ein Auge wirkt verschwommen.
    Bei den Alten Pimax war das, Aufgrund der größeren Pixel, nicht so drastisch.
    Werden wieder viele meckern, da kein Plug and Play, aber hey, einmal ordentlich Justiert, kennt man seine Werte und das Ding passt nach 2-3 Sekunden wieder, falls mal geändert.
     
    #94 dstar, 13. Juli 2020
    Zuletzt bearbeitet: 13. Juli 2020
  5. Da es ja leider noch keine/kaum Reviews in Deutschland gibt (obwohl es auch schon deutsche Backer gibt, die die 8KX erhalten haben), poste ich mal was aus dem Pimax Forum (wer kein Englisch spricht, bitte Google Translate bemühen...):

    I just received my 8K X yesterday and after initial trouble getting it connected (I ended up having to plug the 2.0 USB plug into a 2.0 port, not a 3.0 port), then having issues getting it to track (I had to wipe SteamVR and reinstall), I finally got up and running. For reference, I’m running on an i7 8700K with a 2080ti GPU, 32GB RAM.

    FOV
    This is the big selling point of the Pimax headsets and the 8K X certainly delivers. I did some A/B comparisons with my HP Reverb and even on Potato mode the 8K X has a bigger FOV than the Reverb The options on the Pimaxes are Potato (100 degree FOV), Small (120 degree FOV), Normal (140 degree FOV), and Large (160 degree FOV). Despite the huge difference in FOV between even the previous Pimaxes and any other mass market headset, I still preferred the Reverb prior to the 8K X even though it has about a 95 degree horizontal FOV because of its high pixels per degree, but it really is jarring to go back to the small FOV especially after just using the 8K X; the Reverb looks like binoculars or swimming goggles until you get used to the small FOV again and even then it doesn’t provide nearly the same level of immersion in this category. The Index is a bit higher FOV than the Reverb, but even the Small FOV on Pimax is still wider.

    Screen Quality
    The screen is very good quality and completely blows away the Index in terms of pixels per degree and SDE, and matches it in colors and black levels. I used Sweviver’s recommended contrast setting of +2 and brightness setting of -2 and that really made the black levels quite good for an LCD headset. The brightness of the panels at those settings aren’t as high as the setting I was using on the Index, but it’s certainly acceptable on all the titles I tried. Compared to the Reverb, it isn’t quite as sharp, even when I cranked up the supersampling so the pixels per degree are likely a bit lower. However, the fill rate seems a tad higher so the pixels are very hard to detect, and gives a nice solid feel to objects. The Reverb had a good bit of a perceivable mura effect, and the 8K X also has this to a certain level, though not as bad as the Reverb, and it’s really only visible on very bright areas.

    Lens Quality
    This is where the 8K X falls down a bit. The wide FOV Pimax headsets have always had a bit of distortion, primarily on the edges of the lenses, but also some warping in the middle. The middle distortion has been largely fixed on the 8K X, it looks similar to the Index in the middle now, and better than the Reverb (The Reverb has some barrel distortion). The edges are still blurrier than either for me, and have a bit of distortion as well, but it’s not significantly worse than the Index for me. I know some people have said they have edge to edge clarity on the Index, but I could never get that and it actually has worse edge to edge clarity than the Reverb. The bigger issue for me is I can’t get the lenses adjusted quite narrow enough for my low ipd (~58mm) so I have more eye strain than any of the other headsets I’ve used. It’s not terrible during the short sessions I’ve used it for, but it remains to be seen how it does with longer sessions. God rays/internal reflections are very minimal, much less than the Index and similar to the Reverb.

    Audio
    As others have said, the SMAS audio is not good. I really don’t know why they’re making the default audio for a $1300 headset Rift S/Quest level audio (Both of which I couldn’t stand so I added headphones or a DAS to them). It’s serviceable to a minimum level, and is loud enough to hear, but it just doesn’t immerse with bass like the Index or even Reverb audio do. Hopefully the DMAS comes soon and brings it up to Index level or beyond.

    Comfort
    Compared to the old Pimax 5K+/8K straps the comfort kit is much better. Mine came with the thin foam preinstalled, but no other foam options. Compared to the Reverb it is a good bit less comfortable, it is much heavier and front heavy and needs to be ratcheted tightly to keep from sliding around and to keep it in the sweet spot. Compared to the Index, it is still less comfortable but it is more similar in weight. The face foam also doesn’t quite fit my face right, it needs more foam or to be curved more to fit my face better, I may try bending the plastic or adding some foam to the left and right edges to get a better fit. I like the concept of the open speakers like the Index, since they are more comfortable, so hopefully the DMAS is better quality while still being off ear.

    Software
    This is another area that needs improvement, and according to Pimax will soon be greatly improved with the introduction of their VR launcher/cloud profile/settings app. As it stands, it’s difficult to know which apps work best with which settings. Things like Parallel Projections are required for some apps, but not others, but it is too much hassle to figure out which ones work and which don’t so I just leave the setting on all the time, which sacrifices performance in the apps that don’t need it. I do like the level of customization available, with settings to change the render resolution, field of view, motion smoothing, IPD offset, upscale mode (118 hz), and fixed foveated (dynamic foveated supposedly coming in the next couple weeks), and 6dof/3dof tracking options, but it would be much better to have the profiles automatic for each game and an interface in VR to launch those profiles (which is also supposedly coming in a few weeks). The 8K X definitely needs as much GPU as you can throw at it, even with my 2080ti I have to run most games at less than 100% Steam supersampling to get a stable 75 fps to match the refresh rate of the native mode. I’ve settled on keeping the pitool set at 1.25 resolution, and just bringing the Steamvr resolution down to where it’s stable, and most games need to go down to 50% or less. Hopefully the Dynamic Foveated Rendering with eye tracking will fix some of the performance issues.

    Conclusion
    I have or have had just about every consumer VR headset made to date, and I can say that overall, the 8K X is the best one yet. It’s not perfect, and has flaws like any other headset, but the benefits outweigh the minor issues. Playing Half LIfe Alyx in the 8K X brings the already high immersion with headsets like the Index and Reverb even higher and really makes me feel like I’m in real life at points. I also have the Reverb G2 on preorder, and it will likely be a better value for most people at a third of the price, but I feel like it will be hard to top the 8K X for enthusiasts who want the absolute best immersion in a VR headset.

    https://community.openmr.ai/t/8k-x-...y-compared-to-hp-reverb-and-valve-index/29671

    Eigentlich gibt es auch einen Sammelthread für alle 8KX Reviews, aber der funktioniert heute irgendwie nicht...
     
    #95 axacuatl, 22. Juli 2020
    Zuletzt bearbeitet: 22. Juli 2020
    UdoG, joe209, dstar und 4 anderen gefällt das.
  6. Du hast dafür ja das bisher Umfangsreichste rausgepickt.
     
  7. Noch ein interessanter Bericht aus der Rubrik "Mein erster Tag mit der 8KX" - diesesmal von einem Entwickler von Croteam, welches Talos Principle und die Serious Sam Reihe rausbrachte:

    https://www.reddit.com/r/Pimax/comments/i15q5q/backer_1426_8kx_impressions_after_a_day_of_use_by/

    Da er recht lang ist, lest es euch lieber dort durch, aber hier seine Schlußfolgerung:

    Conclusion:
    Based on all the issues I experienced I wouldn't recommend 8KX (or any Pimax headset) to any of my friends that don't yet own VR, since normal people, from my experience, don't want to put up with many of the things not working sometimes, be they games, software or hardware features, and most of all they don't want to tinker with settings and spend hours troubleshooting to see if they can get the game they want to play to actually work, and when it does, messing with rendering resolution until they find the balance that works for them. To all such people I'd recommend Index.

    To people who can both afford 2080Ti and to gamble with chances of Pimax hardware working. To people who don't take it for granted that everything should instantly "just work" all the time, and that they may need to troubleshoot many games to get them to work properly, to people who already have some VR experience and know how much resolution, SDE and FOV mean to them personally, and everyone who just wants to have their minds properly blown to smithereens and experience the peak of what VR has to offer today, and likely for many years to come, I can't not recommend 8KX.

    Grob übersetzt: es gibt viel Gefrickel, erstmal um sie erstmalig in Betrieb zu nehmen, und dann um die richtigen Eisntellungen pro Spiel zu finden, und einige Spiele liefen nicht so gut damit, aber wenn sie funktionierte, hat ihn das FoV und die Bildqualität in Sachen Schärfe & kein SDE begeistert, es sei da wesentlich besser als alle anderen Brillen (er hat aber anscheinend noch nie eine Reverb ausprobiert)

    Also sieht es ein wenig so aus, als ob ich im Oktober wohl die 8KX plus entweder Index oder G2 behalten werde (die G2 dann mit Index Controllern).


    P.S. Habe heute die Shipping No. von Pimax bekommen. Laut Fedex haben sie bislang aber nur die Ankündigung der Lieferung, aber kein Paket selber erhalten. Wird alles sicher noch etwas dauern, aber es scheint sich was zu tun... schaun mer mal...
     
    #97 axacuatl, 31. Juli 2020
    Zuletzt bearbeitet: 31. Juli 2020
    Cmdr.ECO, UdoG, DonCarlo und 4 anderen gefällt das.
  8. Mit 10 bis 14 Tagen bis die 8KX da ist musst du rechnen. Meine Artisan hat es in 10 Tagen bis nach Belgien in den Transit geschafft(n)

    Die vorherigen HMD's von Pimax sind auch beim Kunden gereift von daher sehe ich das alles ziemlich gelassen. Umso mehr Berichte umso besser für uns.
    Schade das der Thomas von VoodooDE noch keine hat und natürlich freue ich mich auf den Bericht deiner Eindrücke (y)
     
    axacuatl gefällt das.
  9. Na meine Meinung zwischen der Reverb und der 8k+ kennst du ja.
    Ich kann mir bei weitem nicht vorstellen, dass die X da schlechter abschneidet.
     
    komisch gefällt das.
  10. Wusste auch gar nicht das sich beim ipd regler der pimaxes sich nur die Linse bewegt, da ist man ja gezwungen noch per Software nachzuregeln... Mal schauen wie scharf ich die kriege